inrikes/utomlands/indien

Här kan ickeregistrerade och registrerade besökare skriva!

Inläggav montecarlos carlström 11 jul 2006, 15:45

halla. vi har fatt tag pa biljetter ifran frankfurt till oslo nu. jag tror att vi ar tillbaka i oslo kl 20.00 den 26/7.

vi var pa ytterligare ett kulturprogram harom kvallen. det var mycket battre an det forsta och inte lika langt. den har gangen var det barn som dansade, sjong och gjorde bort sig for tid och efvighet. dom var mycket duktiga med sina lustiga hattar och farggranna klader.

vi var aven och tittade pa the davinci code pa en hemmabygd biograf harom dagen. det var mycket dalig kvalitet pa filmen men jag skrattade anda hejdlost genom hela filmen. filmen var inte dubbad, men nagon hade iaf forsokt att satta din engelsk text. personen som hade gjort detta beharskade inte det engelska spraket overhuvudettaget. har ar nagra exempel som jag kommer ihag:

holy grail = holding grill / holy grill
grand master = grill master
we have to get out of sight = we are together to hide!!

det sissta exemplet ar typiskt. textaren forstod antagligen inte vad som sades pa filmen sa han hittade pa nagot helt eget -pa fantasiengelska- som han tyckte stammde med vad som hande i scenen. jag minns inte dom mest komiska meningarna, men det var fel precis hela tiden och det var javligt kul. grill master och holy grill fick mig absolut att tanka pa robert nord...var enfaldige grillmastare. tankte aven pa dom dar gamla ''ansiktsburk'' och ''hatten ar din'' videoklippen. detta ar exakt samma skola. ska forsoka att fa tag pa en kopia av dvdn.
jag sager som daniel; heja indien...heja det dåliga omdömmet!!

nu ar det cirka 2 veckor kvar tills vi maste aka till delhi. ganska trakigt men samtidigt lite skönt.

tack for idag/emanuel
master of ceremony
montecarlos carlström

Inläggav knyck 12 jul 2006, 21:04

hahaha, pratade precis med Kapten och lästa högt för'n, vi tyckte både det va jävligt roligt med indiern som snöat in på grillat. Skulle kunna bli en stor humorsuccé i hela världen det där. Kolla om du kan få med dig nån video med texning hem vettja.
"Jag ser inte namnet som ett namn, utan som en benämning på en person"
-Kertin Franklin
knyck

Inläggav Bossk 13 jul 2006, 11:16

hahahahaa genial översättning!!!
Jag hade själv en liten idé om att man skulle ta och göra dumma textningar till filmer, precis som de där pingu-avsnitten som något gjort om.
Såg nämerligen på Conan O´Brian då de hade tagit filmklipp från stumfilmens tid och sedan bytt ut dialogrutorna som kommer efter något sagt något...jävligt roligt och jävligt lätt att göra om man har ett videoredigeringskort i datorn.
Användarvisningsbild
Bossk

Inläggav montecarlos carlström 13 jul 2006, 11:43

hehe. jag ska forsoka. det var javligt mycket roligare an det later kan jag lova. tom hanks star och dividerar om en helig grill, viftar med armarna och ar upprord. minuten efter kommer grillmastaren och ''maria muhamud'' pa tal. det blir skottlossning och dom blit tvugna att fly en hemlig vag. hahaha.

vi aker inte till srinigar. det har varit granatattacker mot turister bade i forrgar och i dag i kashmir. hela landet ar dessutom upprort pga. terror angreppen pa western railway i bombay i forrgar. 186 doda och 730 skadade sa langt. hemskt. vi akte med pendeltaget i rusningstid nagra ganger nar vi var dar, sa jag kan forestalla mig vilket kaos det maste ha blivit. tagvagnarna ar ofta totalt fullpackade. 6 miljoner manniskor aker med pendeltagen dagligen.

vi har hangt runt med en kille som heter tensi i ett par dagar. han ar snall. han jobbar har i McLeodGanj som artist. vi har tillsammans varit och tittat pa hans verk. han har bland annat malat en del i Dalai Lamas tempel. stora fantastiska vaggmalningar. det tog honom 6ar att lara upp sig till buddistisk konstnar. marietherese kallade mig for tjockis nar han var med sa nu kallar han mig for tjockis hela tiden. jag skrattar och tycker det ar ganska kul. han och marietherese gjorde sig lustiga over min mage hela dagen igar. jag funderar pa att kanske banta nar jag kommer hem.

harom dagen lyckades jag ata farmage. jag gick pa gatan och sag en folksamling runt ett streetfoodstand. jag upptackte att folk stod och njot av maten fullkomligt. jag gick dit och fragade om jag kunde fa en tallrik. yes. jag betalade och borjade ata. det smakade mycket konstigt men mycket gott. som en blandning mellan en gronsak och ett djur. jag trodde det var en gronsak eftersom det var gront. efter ett tag kom marietherese och overaskade mig bakifran. hon tog en tugga och borjade ojja sig. hon var saker pa att det var fran ett djur. hot spottade och fraste. hon ater inte animalisk mat, mer an vid ytters hogtidliga tillfallen. jag fragade kyparen vad det inneholl och han berattade att det var farmage. jag at lite mer men marietherese kande sig smutsig.

nu ska vi ga och ata en sen frukost. tack for i dag. mvh/emanuel
master of ceremony
montecarlos carlström

Inläggav montecarlos carlström 13 jul 2006, 15:33

hahahahahaha! utmarkt captains log bossk
master of ceremony
montecarlos carlström

Inläggav Bossk 14 jul 2006, 10:48

hehehe tackar!

Jävligt träligt det där med fårmagen och MT! Tycker det är synd när man blir lurad att äta något som man inte vill äta, typ som när Claes Roos strödde köttbuljong över ett stekbord fullt med vegetarisk wok på HR-tiden. Fick även en vision om hur MT sitter i ett badkar och känner sig smutsig och mår illa efter fårmagen...kulinariskt våldtagen.
Användarvisningsbild
Bossk

Inläggav montecarlos carlström 16 jul 2006, 14:16

hehe. kulinariskt valdtagen.

igar var vi pa tur till skogen. vi traffade en svensk kille som heter sam har i staden. han berattade att han hade varit och badat i en varmvattenkalla i ett tempel 35km harifran. han sa att han kande en man som kunde guidea oss dit. jag kom i telefonkontakt med denna man och vi bokade mote. han var valdigt trevlig och vi kom fram till ett pris for resan. vi gav oss ivag 08:00 i gar pa morgonen. vi korde i 1,5 h och kom sedan fram till en sluttning dar vi skulle parkera bilen. vadret var stralande. vi gick igenom en skog och kom fram till en flod. det fans ingen bro over den, sa vi var tvungna att ga i genom vattnet. det var ganska kallt och stromt men det gick bra. mannen berattade att det inte gar att korsa floden nar det har regnat mycket. -floden blir for hog och strommen blir for stark, sa han. vi hade maximal tur med vadret. vi gick sedan over en äng och nagon bäck. vi kom fram till templet efter en stund. det var mycket gammalt och fint. en apjävel satt och lurade i en buske. mitt i templet fans det en pool med en drake som sprutade varmt vatten. jag tog av mig kladerna, forsakrade mig om att det inte fans nagra blodiglar i vattnet och hoppade i . marietherese hoppade oxa i efter nagon minut. vi badade ett tag och sedan tog vi en fruktstund tillsammans med guiden. vi at mango och bananer. jag blev badsugen igen och hoppade i poolen. nar jag satt och njot som bäst upptackte jag en stor jävla spindel uppe under drakens hals. jag blev givetvis mycket rädd och fick avbryta. marietherese var inte lika radd sa hon badade lite till. guiden badade ocksa. vi gav oss ivag hemover efter nagon timma. en lyckad utflykt.

nu ska vi ga o titta pa charlie o chokladfabriken. tack for idag
master of ceremony
montecarlos carlström

Inläggav Inlandsisen 16 jul 2006, 20:25

jag citerar kapten, "jag är glad i apor"
"Haveriklubben?! Är inte det en kristen förening?" - Tony S
Användarvisningsbild
Inlandsisen

Inläggav manflesh 16 jul 2006, 20:33

apor, tempel, drakformade vattenmoduler med spindlar.
allt känns som en fruktansvärd indiana jones film
Användarvisningsbild
manflesh

DVDspelare

Inläggav montecarlos carlström 21 jul 2006, 14:56

hej dagboken. nu ar det bara 5 dagar kvar tills vi lamnar landet. vi har haft ganska mycket problem med biljetterna i det sista men nu ska det vara lost enligt var mentor. var biljettbokning hade gatt ut i tid sa platserna blev avbokade automatiskt for nagra dagar sedan. vi fick efter en del tjafs iaf forlanga tiden sa vi kan hamta ut dom pa air-india delhi city office senast pa tisdag. ska forsoka att komma dit i tid. vi aker formodligen dit pa sondag. tenzin har erbjudit oss att bo hos hans familj i sodra delhi de sista dagarna men jag tror att vi tackar nej och lyxar till oss med ett A/Crum pa ett hotel ist. kan vara jobbigt att bo hemma hos folk. tror dessutom att vi behover A/C eftersom det ar typ 99,9% luftfuktighet dar nu.

vi ar fortfarande i McLeod. det kanns bra att inte resa runt nagonting den sista tiden. vi hanger runt lite med dom lokala slanen, dricker kaffe, ater, sover, spelar biljard och tar det lungt.

i gar kom tenzin hem till oss och beklagade sig. han berattade att han traffade en kille som var ny i staden for nagra dagar sedan. killen hade fortalt honom att han inte hade nagonstans att sova. tenzin erbjod honom att sova i hans hem, och sa blev det. dagen efter, da tenzin vaknade, upptackte han till sin fasa att hans DVDspelare var borta. han saknade aven en telefon som han fatt av sin far. killen var oxa borta. det var uppenbart att han hade snott grejerna.
tenzin var javligt sur och sa att alla langhariga killar pa biljardhallen ar badguys. dom gar inte att lita pa. vi beklagade oss oxa en del och sa att sakerna kanske kommer tillbaka eftersom staden ar ganska liten.

senare i gar kvall traffade vi en bekant som heter karma. han undrade om vi ville se pa film med honom senare i dag. han sa att han kunde ta med sin ''nya DVD spelare'' och komma hem till oss. -undrar vart den kommer ifran?, tankte jag och mt samtidigt. 1+1=2...eller? vi far se om han dyker upp senare och om var teori stammer. kanske tenzin far tillbaka sin spelare. fortsattning foljer.

mycket noje/emanuel
master of ceremony
montecarlos carlström

Inläggav knyck 25 jul 2006, 14:12

Spännande det där. Indienresan blir plötsligt till en deckargåta som bara MC & MT tycks kunna lösa.
"Jag ser inte namnet som ett namn, utan som en benämning på en person"
-Kertin Franklin
knyck

Inläggav montecarlos carlström 28 jul 2006, 21:49

jaha. så var man hemma då.

vi fick ingen klarhet i DVD-fallet så vi lämnade det olöst. tenzin blev dålig och fick åka till sjukhuset. vet inte hur det gick med han. han har inte hort av sig. jag lånade dessutom ut 500rupees till honom som vi inte fick tillbax. jag skiter i pengarna. man får inte mer an 65kr for en sådan slant har i norge. han hade även lovat att rita ett porträtt av mig med texten "tjockis of sweden" på, men den har jag inte sett röken av. jaja. skit samma. vi traffade en mycket elegant svensk man i stallet. han heter kaj och vi var ute och tog en fest med han en kvall. han drack ganska mycket whiskey och blev mycket danssugen efter ett tag. det var dessvärre ingen som ville dansa med honom, inte ens jag, men kul hade vi.

vi drog i alla fall till delhi ifran McLeod med volvobuss. det var mycket bekvämt men förhållandevis ganska dyrt. resan tog 12 timmar. vi åkte sedan runt en sväng för att hitta ett hotellrum som vi ville ha. det löste sig efter ett tag och vi hamnade väster om central new delhi. ett bra val. lungt och skönt. vi gav oss senare ut för att shoppa det sista. marietherese köpte 4par glasögon och jag köpte ett par t-shirts. mycket billigt. vi tog även en tur till paharganj och main-bazar dar vi bodde första gången vi var i delhi. ett smutsigt ställe. där besökte vi en bar som vi satt pa, under vår första kväll i indien. vi kände en viss nostalgi. jag kom senare på att delhi är en helt fantastisk stad och jag ångrar lite att vi inte tillbringade mer tid där, såhär i efterhand.

nu är iaf allt över för denna gång. vi är tillbaka i samma gamla oslo. jag fick en lättare shock när jag återigen upptäckte hur stelt och tyst allting är. ingen tutar, ingen skriker, ingen kommer fram och pratar med en på gatan, ingen försöker att sälja konstiga saker till en, ingen ställer dumma frågor, ingen är direkt trevlig och det fins inga trevliga djuhr att umgås med på gatan. jag känner iaf en viss trygghet i att vara hemma igen.

ingen av oss känner direkt att vi är färdiga med indien, sa vi planerar att åka tillbax i januari och slutföra äfventyret i rajahstan och punjab. vi kommer nog att behöva ca 4 månader till detta. en del säger att indien är beroendeframkallande och jag tror att det stämmer. jag känner redan ett sug.

här ar min sammanfattning av indien:
-indien är ett helt fantastiskt land.
-det går att göra precis vad som helst i indien bara man har pengar, och man behöver inte mycket pengar.
-nästan allt i indien är snorbilligt.
-indien ar sjukt stort.
-indien är extremt befolkat.
-indien går inte på något sätt att likna vid något annat land.
-jag tror att jag älskar indien.

härmed är denna dagbok avslutad och jag hoppas att det har varit åtminstånde ganska trevlig läsning. det har i allafall varit mycket bra för mig att få skriva ner och sortera mina tankar o upplevelser.

tack för visat intresse. vi ses på le buffe de royal 12-13aug i kristinehamn.

mycket nöje/ emanuel carlström
master of ceremony
montecarlos carlström

Inläggav Bossk 31 jul 2006, 01:40

Tackar för en mycket underhållande läsning! Kanske kommer också jag att en gång besöka indien, men jag förstår att man inte bör göra det under en vanlig svensk arbetarklass semester på fem veckor, utan att det behövs åt minstonne några månader för att ha en chans att ta in allt.

Jag skulle gärna vilja se den där tavlan "tjockis of sweden", synd att den förmodligen inte ens har blivit målad. Jag kommer att rita en sådan åt dig som plåster på såret när jag har tid och lust.
Användarvisningsbild
Bossk

Inläggav Danimal 31 jul 2006, 12:30

jättebra dagbok du tjocke! jag har lärt mig massa saker om the big apple. tack för det! känner att jag mer o mer kommer få svårt att närvara vid le buffe royal. men tältet kan nån annan hämta om det behövs. o dragspelarn får nog svårt att närvara , men jag ska kolla. han behöver ju hur som helst få betalt för resa från göteborg om det blir så. finnes penninger?
JAG ÄR LIVETS BRÖD
Danimal

Föregående

Återgå till Gäster, Prospects och Medlemmar