inrikes/utomlands/indien

Här kan ickeregistrerade och registrerade besökare skriva!

royal enfield

Inläggav montecarlos carlström 22 jun 2006, 12:31

han tog ett foto pa mig och mt, sa det kanske kommer upp senare. kolla bilderna pa taj mahal vetja.

jag har provkort en enfield 350 idag. det borjade ungefar sahar:

- so you've never ride an enfield before?
- no.
- oh my god!! you have to drive very slow my priend!

sedan korde jag ivag. det var lite svarare an jag trodde men den gick mycket mjukt och fint. inte nog med att vaxlarna satt pa fel fot, dom satt aven bakofram/uppochner. allt var tvart om. jag korde en svang och stannade vid en bro for att kolla laget. jag var inte uppmarksam pa att tomgangen var for lag sa motorn stannade da jag inte gasade. jag skulle kicka igang den igen. pa gamla enfields gar det inte att koppla och kicka igang, man maste ha i frilage. jag tankte att frilaget lag mellan vaxlarna som pa en vanlig cykel, men icke. jag letade och letade men hittade det inte. jag tankte att jag far rulla igang hojen. da kom agaren med en yamaha och sa att jag skulle ta den ist, han ansag form att jag var inkompetent och vi akte tillbaks tillsammans. han hade blivit orolig och kort efter mig. jag berattade mitt problem och han visade mig en annan javla pedal som satt hogre upp pa vaxelladan. svar att hitta. detta var frilaget. dom borjade sedan rekomendera mig att hyra en yamaha igen men jag nekade. jag forklarade igen att det inte var nagra storre problem men att jag inte viste hur man fick i vaxel nr:0. vi dividerade ett tag och jag fick daligt sjalvfortroende och sa att jag aterkommer. ska forsoka att lana en enfield av en kamrat i morgon. han kan ge mig lite stalltips och lara mig en del. jag kan darefter kora runt sjalv och fa in det bakoframvanda systemet i huvudet. forsoka hitta lite lugna, mindre traffikerade gator sa jag inte behover kanna mig stressad. ovningskora helt enkelt.

kanner mig lite risig i dag. ont i halsen och lite feber sa jag tror att jag ska hem och vila ett litet tag.

tack/ emanuel
master of ceremony
montecarlos carlström

Inläggav montecarlos carlström 24 jun 2006, 11:54

i gar firade vi midsommar pa tumanhand. vi kopte lite lokalt appelvin och gick ner till floden. vi hade med oss snore och tillverkade en midsommarstang av cannabis. en rolig kontrast. jag tillverkade aven en svensk flagga av tva pasar. det var mycket trefligt. vi drack och blev ganska berusade efter ett tag. festen sparade sedan ur och vi lamnade. pa vagen hem lyckades vi inhandla 2kg potatis, en stor aubergine, en bok med laderomslag, ett cigarettpaket av market marlboro och div sotsaker. vi lyckades dessutom lana ut mariethereses mp3spelare till en av de lokala alkoholisterna. ska forsoka att hitta honom nu.

annars ar allt bra och det ar fint vader. tack /emanuel
Senast redigerad av montecarlos carlström 24 jun 2006, 14:45, redigerad totalt 1 gång.
master of ceremony
montecarlos carlström

Inläggav Bossk 24 jun 2006, 13:43

hahahahahahaha!!
Jag måste få se bilder från den där midsommarfesten, cannabisstång, fy fan vad snitsigt!
Användarvisningsbild
Bossk

bhang-lassi

Inläggav montecarlos carlström 24 jun 2006, 15:06

hehe. vi hittade alkisen och fick tillbaka spelaren. han var som vanligt mycket berusad och pratade i nattmossan av och till. han hade i sin tur lanat ut spelaren till sin zorn och vi fick sitta och vanta pa denna i hans butik en stund. det gick bra men en gummiplopp till ena horluren saknas.

jag tankte ta tillfallet i akt och forklara uttrycket bhang-lassi. bhang-lassi ar en drink som ar lagad av yoghurt, vatten, socker och cannabis. den finns pa nastan alla restauranger har och ar mycket popular. folk dricker den ist for pils och drinkar. jag vagar inte prova sjalv men de som dricker den sager att 20min efter intagandet sa blir man ''stenad''. dvs. fnittrig, manisk och dum. det ar fordrojningstiden som skrammer mig. man skulle kunna dricka ett par lassis utan att kanna en direkt verkan men efter 20 min sa kommer smallen riktigt ordentligt. man skulle kunna bli sittande en tid. lite obehagligt tycker jag, mycket njutbart tycker andra.

tack for idag./emanuel
master of ceremony
montecarlos carlström

Inläggav montecarlos carlström 26 jun 2006, 17:04

hej dagboken. vi fixade en enfield och akte till kasol dar vi befinner oss nu. vagen var ca 85km lang fran manali. den tog 4h att kora. mycket krokigt och javligt. kasol paminner om manali men ar lite mindre. befolkningen domineras av israeler. dom aker runt pa sina utsmyckade motorcyklar och ar dryga. mycket illa omtyckta av indierna sjalva.

vi stannade for en toalettpaus efter vagen. ett barn kom fram och erbjod mig fyra plommon. jag tankte att jag kan vall kopa dom for at gynna barnet. jag tog upp nagra smaslantar ur fickan och betalade. efter 2 sekunder hade jag 9st barn runt om mig. dom kom fran ingenstans. nagra av dom strackte fram fler plommon till mig och ville salja. jag tankte att jag ville vara rattvis o kopa plommon av alla. annars skulle det sakert bli brak. jag betalade 2rupees for fyra plommon sa jag. tillslut stod alla med en nave plommon och vevade framfor mig. dom var javligt pastridiga och holl nastan pa att valta omkull motorcykeln. jag kopte och kopte och kopte och tillslut var alla mina smaslantar slut. jag fick nagra fler utav mt och kopte, vad jag trodde var, dom sista plommonen. men... en liten skitig unge borjade grava i sin ryggsack och fick fram tre till. jag blev sur och nekade till att kopa dom. dessutom hade jag redan kopt fyra st av han minuten innan. rattvisan var redan ett faktum. vi proppade sedan ner allt i varan packning och drog darifran.

i morgon ska vi till manikaran. det ligger inte alls langt harifran och det finns tydligen en massa varmvattenkallor dar som man kan bada i. mycket noje/ emanuel
master of ceremony
montecarlos carlström

Inläggav Bossk 26 jun 2006, 17:12

fy fan det finns inget värre än påstridiga människor! den där sletna gubben skulle ha ett käftgrepp...trots att han förmodligen var jävligt fattig och bara passade på att försörja sig. Nästa gång jag ser en hyfsat förmögen medelhavsmänniska så skall jag försöka kränga något.
Användarvisningsbild
Bossk

Inläggav Inlandsisen 26 jun 2006, 17:25

bra ide
"Haveriklubben?! Är inte det en kristen förening?" - Tony S
Användarvisningsbild
Inlandsisen

kalga

Inläggav montecarlos carlström 29 jun 2006, 11:43

hehe. ni skulle se vilken javla apartheid som rader har. vita betalar oftast 5ggr sa mycket som indier for taxiresor, matvaror, klader, hotellrum och nar jag tanker efter, nastan allt som gar att kopa. det kanns forjavligt i bland men nar jag tanker efter sa ar det kanske inte mer an ratt. ibland tanker jag sahar: vad skulle handa om svenska taxichaffisar tog ut ockerpriser av indier och araber? om en svart kvinna fick betala 80kr for en liter mjolk osv. det skulle bli konstigt. nagra ganger nar jag har blivit pakastad ett ockerpris sa har jag fragat om det ar pa grund av min hudfarg. en del erkanner att,- sa ar fallet, medan andra nekar och sanker priset en aning. jag forstar ju absolut varfor dom vill klamma ur oss pengar, men ibland kans det lite taskigt.

i forrgar tog vi varat pick och pack och skulle aka till manikaran. vi kom dit och upptackte att det var helt otroligt mycket indiska turister. helt proppfullt. vi bestamde oss for att aka vidare. vi traffade en mycket trevlig man efter ett tag. han sa att vi skulle fojla efter han till en by nagon mil langre upp. sa blev fallet. vagen var mycket, mycket dalig men eftersom jag ar en mycket, mycket bra forare sa gick det galant. vi fick lite problem vid en vagsparr da en länsman inte ville slappa forbi oss. han sa att dom holl pa att spranga i en dammn nere i dalen och att fordon var forbjudet. jag kande pa mig att detta var bullshit sa jag fingrade efter plonkan och tankte betala mig ur problemet. han skakade pa huvudet men slappte (efter patryckningar fran mannen vi foljt efter) forbi oss. vi akte ner i dalen och vagen blev okorbar. vi parkerade hojen och gick uppfor berget pa andra sidan. mycket brant. jag blev extremt anfadd. vi kom efter ett tag upp till en liten by som heter kalga. den lag lixom i en skog av appeltrad. det var en mycket trevlig by och vi bodde i ett fint och billigt rum i 2 natter. vi spelade biljard och drack godfather pils.

nu ar vi tillbaka i kasol och tankte stanna har over natten. vi drar nog till manali i morgon.

pa aterseende/ emanuel
master of ceremony
montecarlos carlström

Inläggav knyck 30 jun 2006, 12:01

Att bli blåst hör ju till som Peter Wahlbeck en gång sa i en av sina bejublade framträdanden. Lite som skatt, fattiga åker billigt medans de lite rikare åker lite dyrare. Ett vackert och rättvist system enligt mitt politiskt korrekta jag.

Men jääävlar i min snea låda va allt låter gött för övrigt. Skulle mer än gärna offra en njure eller två till vetenskapen om dom kunde uppfinna den där maskinen som används i filmen flugan så man kunde möta upp er på nån öl där nere så här på förmiddagen.

Bilder för i helvete!
"Jag ser inte namnet som ett namn, utan som en benämning på en person"
-Kertin Franklin
knyck

Inläggav Bossk 30 jun 2006, 14:48

hehehehe en sådan där låda som de har i "flugan", genial uppfinning. Tur att man blir en fluga och inte en maggot i alla fall.
Användarvisningsbild
Bossk

Inläggav montecarlos carlström 30 jun 2006, 14:54

mycket bra uttalat henrik. lite okontrolerad smakomunism i vardagen ar inte mer an rattvist. kanske vi skall anvanda detta i buffe d royal. de som ser ut att ha fina dyra klader far betala mer i losensumma, medans de som ser lite fattiga ut gar in billigare. for uteliggare blir det gratis.

tror att du kanske har malat upp en ganska ljus bild/nidbild av indien henrik. det ar inte alltid sa javla kul som du kanske tror. men ganska behagligt trots allt.

vi ar nu tillbaka i manali. resan gick bra. vi blev stoppade av polisen 2ggr. forsta gangen i jari strax utanfor kasol. ett gang poliser stod och spionerade bakom en kurva och tog oss och nagra israeler nar vi skulle passera. jag parkerade motorcykeln, drog ur nyckeln och stoppade den i fickan. en man sa en gang till mig att man ska gomma undan nyckeln sa fort som mojligt. annars kan polisen ta den och man kan fa kopa tillbaks den for en overdriven summa pengar. vi fick iaf folja med in pa ett kontor och satta oss. dom ville se dokumenten som tillhor motorcykeln och vara pass. dom var inte intresserade av nagot korkort konstigt nog. jag visade upp nagra kopior av dokumenten som jag hade i vaskan. polisen borjade yra om att kopior inte var giltiga som bevis. jag visste att det var lungt, sa jag funderade inte ens pa att ta upp planboken. han gav med sig efter ett tag. sedan rotade han igenom packningen. vet inte vad han letade efter (formodligen vapen) men han hittade inget av intresse. han hittade daremot och givetvis en massa hash i israelernas packning. en av israelerna sa att han ''bara roker ibland'' och da var det lungt. bara man inte roker for mycket, tyckte polisen. dom slappte oss sedan och vi fick aka. vi han nastan fram till manali innan vi blev stoppade for andra gangen. en polisman ville ha hundra rupees for att slappa forbi oss. vi kallpratade sedan en stund och jag forklarade att jag inte hade mer an 40rupees. det hela slutade med att han bjod mig pa en indisk cigarett (beedi) och slapte forbi oss utan betalning. jag onskade honom en trevlig eftermiddag och lyfte pa hatten. poliserna kans hogst oseriosa och jag tror verkligen att man kan prata/betala sig ur vilket trafikbrott som helst har i indien.

tack for idag/emanuel
master of ceremony
montecarlos carlström

Inläggav Trisse 01 jul 2006, 09:39

trefligt att höra att de har ett fungerande rättsväsende där med.
Lillprins af helfvetet
Trisse

Ort: Får jag tag i jäveln som sprängde osten så döder ja'n.

Inläggav j-jo 01 jul 2006, 13:58

hujedamej å namaste emanuel! jenny jo här.
å du är ju i i landet där anything is possible å shanti shanti uttryck används flitigt. jo hade glömt bort denna sida men nu har jag suttit klistrad framför skärmen i nån timma för å läsa nästan alla rader å tyda allt där emellan.well well tänker på er där borta å så tänker jag lite på mig själv oxå och minns detta stora crazy-land.men! nu höjer jag ett varnande finger: bhang kan vara himmelen för en del men för mej blev det ett helvete.dont do bhang!!eller du är ju en vuxen karl som bestämmer själv såklart. nåväl, fortsätt ha de gött så ska jag ha de gött här i gbg.mina reseplaner sträcker sig så långt som kristinehamn å arvika nu i sommar å sen blir de dokumentärfilmsskola te hösten.
mvh och kram/j-jo
j-jo

Inläggav manflesh 01 jul 2006, 14:58

shanti rooney älskar indien
Användarvisningsbild
manflesh

Inläggav montecarlos carlström 01 jul 2006, 15:34

trefligt att hora ifran dig j-jo. det var langesedan.

jag anvander mig inte av bhang. minns att du har hojt detta varnade finger forut, efter att du at den dar specialpanerade chokladbollen av misstag. jag tanker sahar: om man ater en chokladboll/dricker en lassi som ar fullproppad med cannabis sa kan det ta ett bra tag innan man blir "stukad". tank om det tar tex. 5h. da har man ju form. nastan glommt att man atit/druckit den och kanske haller pa med nagot helt annat. ratt som det ar smaller det och man vet inte hur man ska hantera det. kan vara obehagligt tror jag, och du vet. dessa chokladbollar fins ju nastan overallt pa restauranger. det brukar sta "special chokletball" pa menyn. tank om man ovetande skulle bestalla en sadan i hopp om att det ar en mycket smakfull och speciell chokladboll. det skulle kunna bli konstigt.

vi har varit pa tur till solang valley idag. det var ganska trefligt. vi traffade en svensk kvinna. hon damp ner mitt pa ett garde med en fallskarm. hon hade flugit anda i fran rothang pass, som ligger ca 40km darifran. hon var trevlig. jag fick aven aran att rida pa en hast igen. det var fint, men inte lika fint som forra gangen. hasten var samre och sloare an min forra. vi red en ganska kort bit.

i morgon ska vi aka till darmashala med buss. det ska bli trefligt. hans helighet "dalai lama" bor i McLeod Ganj som ligger en bit darifran. man kan fa traffa honom om man har tur.

pa aterseende./emanuel
master of ceremony
montecarlos carlström

Inläggav montecarlos carlström 03 jul 2006, 13:56

halla. vi tog bussen till daramshala kl 19:30 i gar kvall. resan skulle ta 9h. busschaffisen blev dessvarre mycket trott efter nagra timmars resa (tror at han var full) och bestamde sig for att ta ett powernap pa ca 3h, sa vi blev lite forsenade. vi tog iaf in pa ett gasthus och bestamde oss for att vila nagra timmar. nar vi vaknade gick vi ut och stotte pa ett bekant, tyskt par som berattade for oss att vi inte alls var i daramshala utan i McLeod Ganj. detta var bara bra eftersom det egentligen var dit vi ville. har inte sett mig om sa mycket men jag antar att de tva staderna ligger mycket nara varandra.

hans helighet "the dalai lama" fyller tydligen ar har i dagarna och det kommer at bli et stort kalas. vet inte om man ar valkommen men man kanske kan ga dit och fa se en skymt av han iaf. det tyska paret gar en kurs under ledning av denna stora man just nu. sakert ganska inressant.

nu ar det bara tre veckor kva till vi maste aka hem. det kanns inte bra. vi har inte fatt tag pa nagon flygbiljett fran frankfurt till oslo an, men jag hoppas det kommer att losa sig. annars kanske vi far stanna i tyskland nagra dagar och ata bockwürst mit senpf samt dricka nagon weisbier och kanske lite tanzen und spass. ska forovrigt forsoka ta en tibetansk matlagningskurs i daramshala, dar man far lara sig att laga bla. momos; en slags ravioli/tortelloni som ar gjord pa vitkal.

tack for i dag/emanuel
master of ceremony
montecarlos carlström

Inläggav knyck 03 jul 2006, 21:27

Om inte annat så tar ni bara säfflebussen upp till Malmö där en ljuvlig ostbuffé väntar.
"Jag ser inte namnet som ett namn, utan som en benämning på en person"
-Kertin Franklin
knyck

Inläggav montecarlos carlström 06 jul 2006, 14:42

hej. idag har vi varit pa tur till dharamshala med buss. det var inte sa trefligt men ok. jag bestallde en slan-stampel. det ska bli kul att slanstampla saker nar jag kommer hem.

kom pa att jag glomde svara pa fragan om snus. det finns iaf portionssnus att kopa har i sma plastforpackningar. det ar mindre gott men det funkar. en forpackning kostar 2rupees/30 ore. ganska billigt. det ligger 10st portionssnusar i varje forpackning.

forovrigt har det inte hant sa mycket. sag pa tv igar att monsunen ar mycket pataglig i bombay. vatten oversvamning overallt.

nu maste jag ga. pa aterseende/emanuel
master of ceremony
montecarlos carlström

Inläggav Bossk 06 jul 2006, 16:07

svinbilligt med snus med andra ord, synd att det är Gothiatec-kvalitet, men det är bättre än att tjuvröka.
Användarvisningsbild
Bossk

Inläggav montecarlos carlström 07 jul 2006, 20:28

tjuvrokning. hehe.

vi har allvarliga problem med att fa biljetter hem ifran frankfurt i tid. vet inte vad vi ska ta oss till men vi hoppas fortfarande pa att det loser sig tids nog. jag ska ringa lufthansa i morgon och lagga fram ett konkret hot. vi far se om dom viker sig. om inte sa kanske jag far dra en sa kallad ''snyftare''. ljuga ihop nagon historia om att jag har aids eller ett stundande barn. jag far tanka ut nagot.

vi har just precis varit pa nagot slags kulturprogram dar tibetpatriotism var det huvudsakliga amnet. jag forstod ingenting men mt pratade med en man som forklarade detta i efterhand. det var mycket sang och musik. showen var 3 timmar lang och jag funderade pa att resa mig och smyga ut ett tjugotal ganger. det var vackert pa sitt satt men eftersom jag inte forstod vad dom sjong och pratade om sa blev det mycket langtrakigt. mt gillade daremot showen.

hans helighet Dalai Lama fyllde 71ar igar. det var tydligen ett stort firande utanfor hans tempel. hans helighet var dessvarre sjuk och kunde inte ta sig ut for att ta emot grattulanterna. vi missade spektaklet hur som helst och det gjorde nog inte sa mycket.

vi har tankt att utmana odet och aka till kashmirs huvudstad srinagar. vi har hort runt lite och det verkar ganska sakert att aka dit trots allt. kashmir sags ju dessutom vara jordens vackraste omrade och det vill man ju inte missa. kunde majorn aka till afghanistan o kriga sa kan vall jag aka till kashmir pa sightseeing, tanker jag.

nu ar det snart dags att sova. tack for i dag/ emanuel
master of ceremony
montecarlos carlström

FöregåendeNästa

Återgå till Gäster, Prospects och Medlemmar