inrikes/utomlands/indien- del 2

Här kan ickeregistrerade och registrerade besökare skriva!

Inläggav Danimal 22 dec 2006, 17:19

Den fina dagboken är tillbaka. härlight! Jag har väntat på att du/ni ska åka sen du/ni kom hem!
JAG ÄR LIVETS BRÖD
Danimal

Inläggav Bossk 23 dec 2006, 11:20

Mycket trefligt! jag ser fram emot lite reseskildringar när julen är över och fler veckor av värdelöshet härskar fram till våren.
Användarvisningsbild
Bossk

calskrove

Inläggav montecarlos carlström 25 dec 2006, 01:23

god jul.

igår blev jag kullinariskt våldtagen. det var fantastiskt. det hela började för några månader sedan när jag hörde talas om en anrättning kallad calskrove. en multianrättning bestående av ett skrovmål (dubbel hamburgare med bröd och pommes) inbakad i en calsone med ost och skinka. denna anrättning skulle enligt sägnen finnas att köpa "under disk", på en pizzeria hvid namn "tre kronor", i utkanten av centrala skellefteå. jag har varit sugen mycket länge på att hugga tänderna i en calskrove och i går var det dags. mariethereses ena bror ringde och beställde och den andra brodern åkte och hämtade. de övriga i familjen beställde oxå mat. det vattnades i munen på mig länge och tillslut hade jag härligheten framför mig på bordet. historien var altså sann. jag avnjöt hela rätten på mindre än 20 min och blev ohyggligt mätt. den kostade hundra spänn. jag tror att multianrättningar, fatguymat och crossoverkitchen är framtidens melodi.

idag har jag ätit en hel del julmat och gottat mig till vansinne i julmust, vilket inte går att få tag på i norge. nu ska jag snart ta kvälen för att orka med ytterligare ett julbord i Kåge i morgon.

god natt/ emanuel
master of ceremony
montecarlos carlström

Re: calskrove

Inläggav Bossk 25 dec 2006, 13:42

Mycket intressant anrättning! En sådant skråvmål skulle min mun gilla.

Jag får, kanske inte helt otippat, genast associationer till Kristinehamns paradrätt: Falukorvspizza. Den var visserligen bara var ett reklamjippo på KLTV, allså fejk eftersom man inte kunde köpa den ens under disk.
Användarvisningsbild
Bossk

Inläggav knyck 25 dec 2006, 16:33

Hehe, utmärkt. Men se för guds skull gärna till att ha nån fotosida nånstans så man kan se hur det ser ut. Alternativt att ni tar diabilder och håller föredrag när ni kommer hem. Alternativt att Robert läser högt ur resedagboken och visar bilder på projektor i kollonistugan.

...Förlåt att det blir lite hård ton då och då, men det är bara det att jag är så jävla sugen på att se hur det hela ser ut.

Den där calzonen med skrovmål i har jag fan hört det viskas om i folkmunen nere i Malmö t.om. Hörde om två norrländska bröder som båda hade nån slags utbildning i matkonst som gjorde´t. Mytomspunnet. Gött att höra att drömmen är sann.

Ska bli ett sant nöje att följa ett nytt äventyr i realtid. Som vanligt borde man göra något av det. En publikation av något slag, seriealbum eller vanlig turnédagbok liksom.

/MVH Henrik
"Jag ser inte namnet som ett namn, utan som en benämning på en person"
-Kertin Franklin
knyck

Gert Klötzke

Inläggav montecarlos carlström 25 dec 2006, 22:03

hehe. jag tror att gastronomiprofessorn -Gert Klötzke- kan ligga bakom denna maträtt. han kommer ju här ifrån trakten. umeå närmare bestämt. är teorin riktig så borde han tamejfan ha nobels fredspris.

i dag har jag varit i ersmark i kågedalen och ätit julbord. det var gott och jag blev lika mätt som jag brukar bli när det fins obegränsat med mat i min närvaro. vi var hos mariethereses styvpappa/pappa. sisst jag var där råkade jag nämna att Nikanor Terratologens böcker om övre kågedalen är dom bästa jag har läst i hela mitt liv. detta var mindre populärt och jag fick även idag stå till svars för mitt uttalande. Terratologens böcker är mycket illa omtyckta här. det förstår jag. smutskastning på en så vacker landsbygd som kågedalen är egentligen ikke försvarbart.

nu är det 11 dagar kvar tills vi lämnar landet.

god fortsättning/ emanuel
Senast redigerad av montecarlos carlström 05 jan 2007, 14:18, redigerad totalt 2 gånger.
master of ceremony
montecarlos carlström

Inläggav Danimal 26 dec 2006, 19:18

tack!
JAG ÄR LIVETS BRÖD
Danimal

Inläggav montecarlos carlström 27 dec 2006, 01:06

god quelle!

i dag har vi varit bodbysund och ätit julbord. jag blev givetvis väldigt mätt. här är min lista över anrättningar från godast till gott (jag vill dock påpeka att allt var delikat) :

1. lamköttbullar med spiskummin.
2. janssons frestelse
3. julskinka (perfekt sälta)
4. anisglass och walnötsglass
5. vegetarisk janssons frestelse med capris
6. fruktsallad
7. gubbröra/nubbesallad
8. guaccamole
9. vörth bröd (förm hembakat)
10. marinerade champinjoner

det var mycket gott sällskap av både jur och människor. vi var ute och matade fåren som fanns i ladugården minst två gånger. vi umgicks äfven med katten "curry" en stund.

i morgon är det vardag igen och vi ska ut på byn för att fixa det sista inför resan.

god natt
master of ceremony
montecarlos carlström

Inläggav Bossk 27 dec 2006, 13:46

hahahaha du är rolig du! att lovprisa terratologens böcker i en vanlig diskussion när man befinner sig i kågedalen borde ge dig nobels krig/kaospris! mycket oansvarigt/roligt gjort!
Användarvisningsbild
Bossk

Inläggav montecarlos carlström 27 dec 2006, 20:04

hallå dagboken.

i dag har vi varit på byn och tittat lite. jag försökte bla. hitta ett nytt ex av terratologens "äldreomsorgen i övre kågedalen" men det var dödfött. synd. jag g har redan läst sönder 2 st så jag behöver verkligen en ny. man sa att den var slutsåld och att jag skulla lämna butiken.

dagens middag bestod bla. av ostfyllda hjärpar vilket var väldigt gott.

det var meningen att vi skulle åka till mariethereses morbror lars senare i eftermiddag men han är oanträffbar. vi får ta det i morgon.

annars har det inte hänt så mycket. nästan alla är förkylda och ligger och sover just nu. min farfar har även blivit sämre. han åkte till sjukhuset för att röntga skallen tidigare. hoppas d går bra. han har tydligen svullnat upp i ansiktet och pratar enbart med halva ord och konstiga stavelser. vet inte vad det är för fel men jag antar att det rör sig om blodproppar. jag ägnar honom ofta en tanke.

mvh/ er emanuel
master of ceremony
montecarlos carlström

Inläggav montecarlos carlström 28 dec 2006, 23:25

hej.

idag har vi varit inne i skellefteå. vi gick förbi ett antikvariat och jag fick syn på en mycket fin tavla föreställande några ätande jur. samtidigt kom jag på att jag skulle gå in och höra om de eventuellt hade ett "äldreomsorgen-ex" över till mig. det var en gammal bekant/buksvåger som jobbade i butiken. han visade mig till en reol där det till min förvåning stod minst 5 pocket-ex av den berömda boken. han plockade även fram en mapp med samlad information om författaren "nikanor teratologen" till mig. vi hade lite dåligt med tid så jag han inte titta så noga i den, men jag ska förm gå dit i morgon och läsa igenom. tror även att kamraten min, i butiken (niklas) kan sitta inne på en del information ang. hur jag eventuellt skulle kunna få tag på nikanor. vart han bor osv. vi får se. han utger sig iaf för att vara bibleotekarie o dom ska väll ha koll på sådant.

middagen i dag bestod av "blöta"; hårt tunnbröd doppat i salt mjölk. som tillbehör serverades falukorv. det var både gott og spennende. ytterligare en av flera norrländska husmansrätter som blivit till pga "brist på annat" eller konserveringssvårigheter under vinterhalvåret. jag har ju även hunnit smaka surströmming och vattlingon. mycket intressant mat och i regel väldigt gott. hoppas att jag hinner med pitepalten innan vi drar.

i kväll var vi hemma hos räven. det skulle bli sällskapsspelkväll med öldrickning. det började med tyst soffsittning med x antal okända individer. dom var egentligen trevliga men eftersom jag är ganska folkskygg nuförtiden så valde jag att smita innan spelandet hade begynt. vi hade lånat lars-gunnars bil så jag kunde utan problem ta mig hem.

nu ska jag snart gå och lägga mig och läsa om morfar och pyret igen.

god kväll /emanuel
master of ceremony
montecarlos carlström

Inläggav Danimal 29 dec 2006, 13:07

personligen tycker jag inte att de senaste tre rätterna du namedroppade lät ett dugg goda. o jag har absolut inget emot husmanskost bara så du vet. synd det med spelkvällen o din folkskygghet. kommer du till krhmn nåt i jul/nyår?
JAG ÄR LIVETS BRÖD
Danimal

Inläggav Bossk 29 dec 2006, 13:30

jag har finkammat internet efter ett exemplar av Äldreomsorgen i övre kågedalen i inbunden form, men jag finner bara pocket. Nu skall jag köpa den i pocket och även beställa Hebbershålsapokryferna som jag så länge har skjutit på framtiden.
Användarvisningsbild
Bossk

Inläggav montecarlos carlström 30 dec 2006, 16:55

hallå.
jo. jag har hört att den allra första upplagan av "äldreomsorgen" kom i inbunden version. den släpptes i handeln men drogs snabbt in igen av förlaget pga. hot osv. den är därför väldigt sällsynt.

igår var vi på tjejfika hos en kamrat till marietherese. det var trefligt på sitt sätt men jag var mest tyst. dom hade väldigt många jur i hemanet som jag tittade en del på. katter, hundar, marsvin och en vogel av modellen undulat. hon bjöd på pepparkakor, karameller, mjuka kakor och hallongrottor med dumlekola i, ist för hallon, dumlegrottor?

jag och lars-gunnar var även till travbanan en sväng för ett tag sedan och kollade läget. hans släkt äger och sköter om X antal hästar där, tex. Staro Umbrella. dom var mycket trevliga. hans bror hade just lagt vantarna på 40 kg hundmat till ett värde av 850kr+moms. hundmaten kom ifrån en nerbrunnen jurklinik och han försäkrade att det inte var några fel på den.

snart ska vi och hälsa på mts morbror Lars. jag tror att han ska bjuda på mat.

god kväll/ emanuel
master of ceremony
montecarlos carlström

Inläggav montecarlos carlström 02 jan 2007, 21:31

hallå o gott nytt år.

nu är det bara 3 dagar kvar tills vi lämnar skellefteå och åker utomlands.

i dag har vi varit till ersmark och grattulerat tage på hans 57:e födelsedag. han blev glad även fast han inte fick någon present :oops: . det bjöds givetvis på god tårta och god mat. vi fick ävet titta på en gammal fin gammal halmgris som förr om åren hette "fyrapojken" men som denna julen -mystiskt- bytte namn till "tiggarflickan". halmgrisen är döpt och omdöpt av mariethereses 5-åriga lillasyster/styvlillasyster elin.

vi var ju även hos morbror lars för ett par kvällar sedan och åt middag och spelade sällskapsspel. vi spelade "med andra ord". lagindelningen var såpass att marietherese och karin var i ett lag, jag o micke i ett annat och ulla o lars i ett tredje. jag o micke förlorade/ulla o lars vann. det var trefligt.

på nyårsafton var vi hemma och gjorde inget speciellt. vi var ganska förkylda allihop och stämningen var ganska låg. vi drack några pils, spelade lite kort och åt mat. vi hade även köpt en fyrverkeripjäs som vi smällde på hvid tolvslaget. "calypso" hette den och den var helt okej. 12 ljuskravader och en fantastisk final. vi drack billig skumpa o mådde allmänt dåligt.

snart ska vi till en av mariethereses kamrater o spela sällskapsspel med hennes släkt. d känns som vanligt lite pinsamt eftersom jag överhuvudettaget inte känner herrskapet i fråga o bara klampar in som en pojkvän från sörlande. det ska nog gå bra ändå.

tack för idag/ emanuel
master of ceremony
montecarlos carlström

Inläggav Bossk 03 jan 2007, 01:13

Jag börjar se ett mönster! det är ganska tydligt att MTs släkt och vänner har en förkärlek till sällskaps-/hassard-spel och det har blivit normen för hur de nu umgås. Själv är jag också barnsligt förtjust i sällskapsspel men får så sällan tillfälle.
Eftersom de nu är så intresserade av dessa spel så skulle det höra till god ton att introducera det magiska spelet "Syntoma" som ni skapade på Mossgatan 111!
Användarvisningsbild
Bossk

Inläggav Danimal 04 jan 2007, 18:49

dessa umgåsspel är bra och trevliga! tyvärr försvann ju just det bästa spelet som mänsklighetens allra tvivelaktigaste ingenjörer någonsin skapat...
JAG ÄR LIVETS BRÖD
Danimal

Inläggav manflesh 04 jan 2007, 20:07

jag saknar också Uno
-om jag någonsin ätit upp någon/något så ber jag om ursäkt-
Användarvisningsbild
manflesh

Inläggav montecarlos carlström 04 jan 2007, 22:35

hej.

jag vill börja med att be om uräkt. jag har slarvat bort "symptoma" och jag skäms. det försvann i flytten från mossgatan 111. men... jag tror att det fins att återfinna på min mammas vind. när jag har tid så ska jag se efter och isf ta vara på det och bjuda upp till en sjuhelvetes spelkväll som aldrig får ta slut.

sällskapsspel är en bra sak. med hjälp av dom kan man undvika tex en så pinsam sak som pinsam tystnad. olle röös säger att han oftast tycker att det är bra mycket pinsammare när folk pratar men jag vet inte.

i morgon åker vi till stockholm för att ta oss vidare till indien på lördag. det ska bli fint att komma sig bort från snö och kyla. det är runt 10 grader varmt i delhi nu för tiden och det sägs att det är svårt att andas. folk drabbas ofta av bronkit och lungemfysem. det ska tydligen vara mycket dimmigt och fuktigt. luften stinker av dieselavgaser, krutrök, bajs, jurafföring, heta krydor, billigt tea, manligt morgonurin och döda kroppar -värren än på sommaren. det ska bli spännande.

i går fick jag tag på hebbershålapokryferna och apsefiston inbundna, till en dyr penning. jag är nöjd. läste även igenom den tjocka mappen om teratologen. han heter ju visst niclas lundkvist och inte niklas lagerblad, som jag befarade. dom sa att han flyttade till lund för en herrans massa år sedsan och jag har inte tid att hälsa på honom. synd.

nu ska vi packa ihop d sista och ladda inför morgondagen. marietherese har i vanlig ordning varit lite dålig men hon är på bättringsvägen. alla blodvärden har stigit såpass mycket att doktorn bedömde att det det är ok för henne att resa till indien.

tack och god quelle /emanuel
master of ceremony
montecarlos carlström

Inläggav montecarlos carlström 05 jan 2007, 14:06

hej.

nu har min farfar avlidit. må han vila i frid, älskad och saknad. det är han värd, efter allt fint han har gjort för oss.

-Vad människor mest fruktat och suckat över, ensamheten och döden, visar sig vara jordskorpans mest oundgängliga välsignelser, förutan vilka helvetet vore förverkligat. Ensamhet: allt är möjligt men inget nödvändigt, allt är fjärran men inget saknat, allt är fullbordat men ändock i första begynnelsen. Döden utjämnar alla orättvisor, avlägsnar all smärta och skam, svarar på alla outsagda frågor. /Nikanor Teratologen - Apsefiston.

jag vet att farfar har det fint tillsammans med schetil, morfar, farmor, klas, greta och dom andra i paradiset.

snart sticker vi till stockholm för att invänta flyget till delhi.

lycka till/ er emanuel
master of ceremony
montecarlos carlström

Nästa

Återgå till Gäster, Prospects och Medlemmar