av montecarlos carlström 20 mar 2007, 12:28
hej.
nu har vi lamnat thailand. sissta kvallen tog vi oss en tur till phat pong road och market. i detta omrade når prostitutionen sitt esse. en stor turistattraktion ar den sa kallade "ping pong-showen". denna show gar ut pa att en thailandsk kvinna stoppar upp olika föremal i sitt könsorgan för att sedan "skjuta ut det" i publiken, som oftast bestar av grötiga, aldre snuskhummrar och nyfikna vanliga turister. föremalen varierar mycket. det kan vara allt ifran fiskar, pennor, grönsaker till just pingisbollar eller cigaretter. nar man gar runt pa phat pong sa ser man ofta menyer som beskriver vad kvinnorna skjuter ur underlivet. showbarerna har namn som tex. "magic pussy bar". vi orkade inte med nagon ping pong-show denna gang. kanske vi ser det nagon annan gang. det later ju onekligen sjukt men man far vall betrakta det som en bizarr cirkus antar jag. det ar ju trots allt en av bangkoks storsta turistattraktioner.
vi tog oss aven en tur till dom lite mer forbjudna kvarteren. dar "barnens dag" har slukats av "männens natt". småpojkkvarteren. dar skiner aldrig solen. det var ganska hemskt. jag tittade in pa en pojkstrippklubb bara for att se vad det rorde sig om. två pojkar (sakert nyss fyllda 14) iforda stringtangas, motte mig i foajen och tog mig i hand. -nej tack, sa jag artigt men bestammt och gick ut darifran med en klump i brostet. jag hann se nagra aldre vasterlandska sexturist-gubbar sitta o dregla i hörnen. en fruktansvard syn.
vi fixade en "billig" biljett till Siem Reap/Angkor pa en resebyra i kao san road-omradet i bangkok. vad vi inte visste var att denna vagstracka ar ganska svar att aka utan att bli lurad. vi lanade en guidebok av en kvinna pa resan dar vi kunde lasa om just den scamen vi blev utsatta for. resan tog 10 timmar langre an den skulle, vi blev mer eller mindre tvingade till att kopa ett visum for mycket mer an det var vart osv. manniskorna i bangkok ar mycket duktigare pa att blåsa folk an vad vi trodde. man brukar kunna genomskåda det mesta i forvag men denna gang anade vi ingen oråd.
nu ar vi iaf i Siem Reap. cambodia verkar bra. vi kollade runt i staden igar. forst hamnade vi pa en trevlig fisk o kott marknad. ål och lake verkade vara på tapeten, i alla farger och former. pa kottfronten så var det grishuvud och kyckling som gallde. fritterade insekter fans det oxå gott om. oftast med vitloksmak. man kunde även köpa halvdöda hönor. man hade slagit ihjal dom lite lätt bara, sa att dom inte kunde ta sig nagonstans. smart. da behover man ju inte forvara dom kallt osv.
senare tog vi, efter direktiv, en tripp till den gamla marknaden. da kandes det som om vi kommit tillbaks till thailand igen. svinmycket turister och en o annan gayhora. men det ar bra anda. turisterna ror sig nastan bara pa detta omrade. sa vill man att det ska kannas som att man ar utomlands igen sa kan man ju bara sticka till en annan stadsdel.
idag tog vi oss en tur till Angkor. vi tittade pa Angkor Wat och en rad andra hindutempelruiner. vi tyckte inte att just Angkor Wat var speciellt jattetuft, men vi sag ett par andra mycket fina och haftiga ruiner. Angkor paminde ganska mycket om min favoritstad Hampi i indien, sa jag trivdes bra. indiska arkeologer hjalper folket att renovera ruinerna i angkor. det ar ganska synd tycker jag. man ser nya cement och betonginlagg nastan overallt. det ar mycket fejkmonument och kopior. allt for att gora det snyggare och mer attraktivt for turister. pa mig har det iaf motsatt effekt. jag gillar nar det ar orört och gammalt.
an sa lange ar cambodia trefligt. i morgon reser vi till huvudstaden phnom penh.
tack for idag /emanuel
master of ceremony