inrikes/utomlands/indien- del 2

Här kan ickeregistrerade och registrerade besökare skriva!

Inläggav montecarlos carlström 20 mar 2007, 12:28

hej.

nu har vi lamnat thailand. sissta kvallen tog vi oss en tur till phat pong road och market. i detta omrade når prostitutionen sitt esse. en stor turistattraktion ar den sa kallade "ping pong-showen". denna show gar ut pa att en thailandsk kvinna stoppar upp olika föremal i sitt könsorgan för att sedan "skjuta ut det" i publiken, som oftast bestar av grötiga, aldre snuskhummrar och nyfikna vanliga turister. föremalen varierar mycket. det kan vara allt ifran fiskar, pennor, grönsaker till just pingisbollar eller cigaretter. nar man gar runt pa phat pong sa ser man ofta menyer som beskriver vad kvinnorna skjuter ur underlivet. showbarerna har namn som tex. "magic pussy bar". vi orkade inte med nagon ping pong-show denna gang. kanske vi ser det nagon annan gang. det later ju onekligen sjukt men man far vall betrakta det som en bizarr cirkus antar jag. det ar ju trots allt en av bangkoks storsta turistattraktioner.

vi tog oss aven en tur till dom lite mer forbjudna kvarteren. dar "barnens dag" har slukats av "männens natt". småpojkkvarteren. dar skiner aldrig solen. det var ganska hemskt. jag tittade in pa en pojkstrippklubb bara for att se vad det rorde sig om. två pojkar (sakert nyss fyllda 14) iforda stringtangas, motte mig i foajen och tog mig i hand. -nej tack, sa jag artigt men bestammt och gick ut darifran med en klump i brostet. jag hann se nagra aldre vasterlandska sexturist-gubbar sitta o dregla i hörnen. en fruktansvard syn.

vi fixade en "billig" biljett till Siem Reap/Angkor pa en resebyra i kao san road-omradet i bangkok. vad vi inte visste var att denna vagstracka ar ganska svar att aka utan att bli lurad. vi lanade en guidebok av en kvinna pa resan dar vi kunde lasa om just den scamen vi blev utsatta for. resan tog 10 timmar langre an den skulle, vi blev mer eller mindre tvingade till att kopa ett visum for mycket mer an det var vart osv. manniskorna i bangkok ar mycket duktigare pa att blåsa folk an vad vi trodde. man brukar kunna genomskåda det mesta i forvag men denna gang anade vi ingen oråd.

nu ar vi iaf i Siem Reap. cambodia verkar bra. vi kollade runt i staden igar. forst hamnade vi pa en trevlig fisk o kott marknad. ål och lake verkade vara på tapeten, i alla farger och former. pa kottfronten så var det grishuvud och kyckling som gallde. fritterade insekter fans det oxå gott om. oftast med vitloksmak. man kunde även köpa halvdöda hönor. man hade slagit ihjal dom lite lätt bara, sa att dom inte kunde ta sig nagonstans. smart. da behover man ju inte forvara dom kallt osv.

senare tog vi, efter direktiv, en tripp till den gamla marknaden. da kandes det som om vi kommit tillbaks till thailand igen. svinmycket turister och en o annan gayhora. men det ar bra anda. turisterna ror sig nastan bara pa detta omrade. sa vill man att det ska kannas som att man ar utomlands igen sa kan man ju bara sticka till en annan stadsdel.

idag tog vi oss en tur till Angkor. vi tittade pa Angkor Wat och en rad andra hindutempelruiner. vi tyckte inte att just Angkor Wat var speciellt jattetuft, men vi sag ett par andra mycket fina och haftiga ruiner. Angkor paminde ganska mycket om min favoritstad Hampi i indien, sa jag trivdes bra. indiska arkeologer hjalper folket att renovera ruinerna i angkor. det ar ganska synd tycker jag. man ser nya cement och betonginlagg nastan overallt. det ar mycket fejkmonument och kopior. allt for att gora det snyggare och mer attraktivt for turister. pa mig har det iaf motsatt effekt. jag gillar nar det ar orört och gammalt.

an sa lange ar cambodia trefligt. i morgon reser vi till huvudstaden phnom penh.

tack for idag /emanuel
master of ceremony
montecarlos carlström

Inläggav montecarlos carlström 21 mar 2007, 16:42

hej.

nu ar vi framme i Phnom Penh. vi var ute och drack med tva engelska fruntimmer pa baren "Angkor what?" igar. vi drack en hink med red bull och vodka, en flaska wiskey och cola i en hink samt 2 pils. i cambodia dricker man, kollar pa Angkor, kollar pa the killing fields eller badar i Sihanoukville. nar jag gick till sangs igar sa trodde jag aldrig att jag skulle ta mig upp i tid i dag. det gick bra iaf men vi har varit slitna. vi bor i turistomradet. det ar bekvamt men valdigt oexotiskt. bussresan gick bra. vi hade 2 pauser efter vagen.

dom har mycket ackligt snacks har. mycket fritterade insekter. idag sag jag 4 kvinnor som salde stekta tarantella-spindlar med vitlokssmak. jag ar ju ganska radd for spindlar sa jag blev lite irriterad. småfåglar ar ocksa populart snacks, stekta eller fritterade.

igar sag jag en extremt stor geccoödla pa vaggen pa varat hotel. den sag ut som en rod och lilaprickig krokodil. den satt hetsigt och smaskade pa en trollslanda.

i morgon ska vi till vietnamesiska ambassaden och skaffa visum. sedan ska vi besoka the killing fields.

tack for idag. /emanuel
master of ceremony
montecarlos carlström

Inläggav Bossk 21 mar 2007, 18:40

Berätta lite mer om dessa killing fields, jag kan ju tänka mig att det handlar om slagfält, men från vilket krig? vietnamkriget? hur ser det ut där?
Användarvisningsbild
Bossk

...

Inläggav thim jävel 22 mar 2007, 15:09

The killing fields är en film om det är det han kanske syftar på?
thim jävel

Inläggav montecarlos carlström 25 mar 2007, 12:40

hej.

jo nu ska ni höra... the killing fields ar en benamning pa en speciell avrattningsplats. cambodia var ju i trakigheter lange. krig, fattigdom och elande. en man som hette pol pot och som var ledare i en guerillaliknande fraktion som kallades "khmer rouge" tog kontrollen over cambodia. jag tror att det var pa 70-talet nagon gang. pol pot tankte att han skulle forsoka att styra upp cambodia en gang for alla. han ville, som han tydligen uttryckte sig, borja om fran "year zero". han tankte som Hitler pa satt o vis, fast ganska tvart om; Han ville fa bort dom starka och smarta, dom som eventuellt skulle kunna gora motstand // Han ville lara upp dom som inte hade nagon kunskap, dom som inte hade nagonting att saga till om, pa sitt satt. han lurade darfor med sig mer och mindre civiliserat folk ut ifran huvudstaden Phnom Penh och satte dom i arbete eller fengelse. darefter forde han (och Khmer rouge) dom till Choeung Ek och slog ihjal dom eller begravde dom levande (han sa att han inte ville slosa bly pa dom). man har nu gravt upp gravarna och rest ett monument med deras skallar i Choeung Ek. man kallar det for "the killing fields". det liknar sadana koncentrationslager-monument som finns i tyskland och polen.

vi var och tittade pa the killing fields i choeung Ek. jag fick mycket riktigt en fornimmelse av nar jag var pa ett koncentrationslager i polen. jag kande ett visst obehag och ville dra darifran ganska snart. man kunde se halen efter massgravarna. gamla klader lag utspridda lite har och var. ett stort minnestorn var uppbygt i mitten av omradet. dar kunde man se alla skallar efter liken dom hade fått fatt i. det var valdigt manga.

nar vi var fardiga pa killing fields sa ville var chauffor ta oss till en skjutbana dar man kunde prova i stort sett alla vapen som finns. han sa att det var manga turister som var sugna pa att skjuta av sig lite efter besoket pa killig fields. jag tyckte det lat konstigt. nar man just har sett vad vapen, krig och annat helvete kan stalla till med sa borde man inte vara sugen pa att aka och testa div mördarverktyg pa maltavlor som forestaller just manniskor. inte for att jag ar sa varst kanslig eller fin i kanten, men en san harryturistgrej ar ju helt sinnessjuk. jag och marietherese var iaf inte sugna.

vi var aven och kollade pa orginalstatyerna och div annan bröte pa nationalmuseet i PP. det var ju fint att fa se de riktiga grejerna ifran Angkor.

nu befinner vi oss pa Victory Hill i Sihanoukville - sodra cambodia. vi trivs halvbra. ganska mycket horor o annat lost folk. det fins ett hotell uppe i en backe langre soderut som har barnsex pa menyn. det ar helt overjavligt. man vill ju faktiskt inte tro att det ar sant. i hela cambodia sitter det skyltar dar man kan lasa att det faktiskt aven i cambodia ar forbjudet att knulla småbarn. skyltarna ar givetvis totalt riktade till vasterlandska gubbar. tyska, engelska och kanske tillochmed svenska grisgubbar aker alltsa hit for att kopa barnsex av nagon annan europeisk gubbe som driver affarsverksamhet. nar man hor sadant sa tycker man nastan att det ar pinsamt att vara europe. jag skulle tippa pa att ungefar halften av hotellen och restaurangerna har ags av europeer. det kanns lite konstigt.

cambodia har inte varit sa varst intressant hittills men å andra sidan sa har vi bara varit pa dom storsta turiststallena. kanske vi har gifvit det for lite tid. man brukar ju hitta godbitarna efter att ha lallat runt ett tag. det ar billig öl och det ar gott o slippa jobba iaf. skont o va ledig.
vi tankte stanna i Sihanoukville i ett par dagar till. sedan drar vi till vietnam.

tack for idag /emanuel

[/u]
master of ceremony
montecarlos carlström

...

Inläggav thim jävel 25 mar 2007, 17:33

Det är nog inte ens någon idé att försöka laga min förmodligen numera trasiga profil efter årtiondets mest idiotiska fömodande som så ståtligt är statuerat i mitt svar härinnan. Man åker till Cambodia och super sig full och glor på en 1984 års gammel jävla gammel film? Jag måste fan vara helt jävla dum i huvudet.
thim jävel

Inläggav montecarlos carlström 27 mar 2007, 17:29

hej

jaha thimskan. litte pinsamt kanske. men det ar ju inte sa latt alltid. jag tror att filmen du pratar om handlar om just denna lilla incident. jag hade nastan aldrig hort om varken paul pot eller choeung ek foran jag kom till cambodia. det har väll lixom blivit lite bortsorterat under allt annat världsligt elände som finns att bry sig om.

nu har vi akt till Saigon/Ho Chi Minh City i Vietnam. det ar en stad i min smak. pataglig mopedtrafik. vi blev aven denna gang blåsta pa visumet. som svensk far man vistas en manad i vietnam utan visum. vi kopte 2 st iaf och betalade darmed 70 USD i onodan. ändå gick vi till vietamesiska ambassaden 2 ggr i cambodia och stallde på dom. man tycker ju att det borde ga att lita pa en ambassadör iaf. men icke. allt handlar om att lura folk pa pengar. det gar tamejfan inte ens att lita pa sjalvaste kungen af cambodia antar jag.

i vietnam handlar man med fantasivalutan "Dong". 1 US dollar = 16000 dong.

vi har inte hunnit med sa mycket av ho chi minh annu. vi ska gora byn i morgon.

tack for idag / emanuel
master of ceremony
montecarlos carlström

Inläggav bobby 28 mar 2007, 00:01

ho chi minh har bjudit mig på den ljuvligaste milkshaken min mun stött vid. har inte helt koll riktigt på var det va ja köpte den men nästan. jag börjar bli gammal o då sviker minnet, så säger nämligen min far.
det ligger i district 1 på en tvärgata in ifrån "Pham Ngu Lao" gatan. det är det första stället ja skulle gå till om ja kom tillbaks dit.
hoppas ni hittar den. jordgubbs-shake var det. dom påstog att jordgubbarna kom från dah lat. vi åkte dit för att leta efter dessa otroligt goda gubbar men hittade bara ett mycket märkligt hus/hotell/syratripp som någon dotter till en rik man byggt. lite som alice i underlandet kändes det att gå omkring där. kallas "crazy house". vi träffade även fidel castro i denna bergsby. samt åt något av det godaste jur ja ätit.

om ni bara räknar med att alla blåser er när ni är i det där landet så ska ni nog kunna trivas. ja är mest arg på en svensk man, som skulle kunnat vara ulf lundell eller hans bror rolf lundell, som lurade oss så det stog härliga till. han jobbade där nere o va ganska obehaglig. jag tror ja har honom på bild någonstans.

ni ska ha tack.
bobby

Inläggav Bossk 28 mar 2007, 12:01

Det var intressant att höra om killing fields. sjuk verkade han va den där Paul "nemorin" Pott som inte ens kunde unna sina offer en kula i huvet.
Och som du säger så verkar det lite konstigt att folk vill till en skjutbana efter ett sådant besök. Det kan kanske mest handlar om folk med amerikansk världbild, som vill lära sig att skydda sig och köpa på sig en massa vapen så fort de blir lite rädda.

Träligt att vistas i ett land där allt går ut på att lura andra. Jag förstår ju att de kanske måste göra det för att kunna försörja sig men det måste kännas svårt att bemötas av sånnt när man är van vid att bo i norden, här ganska få bedriver oärlighet nu för tiden.
Användarvisningsbild
Bossk

Inläggav montecarlos carlström 29 mar 2007, 13:15

hej

hahaha. Paul "Nemorin" Pott.

mycket intressant robert. marietherese drack en fantasimilkshake haromdagen. den smakade jordgubbknatteglass tyckte hon. ganska god. sjalv dricker jag nastan aldrig milkshake nu for tiden. aven fast jag tycker det ar gott. jag anser att man blir acklig i mun, men jag betvivlar inte att just du drack jordens godaste shake just har vid Pham Ngu Lao, dar jag fov befinner mig just nu. jag undrar om man kanske skulle kunna fa fler tips av just dig robert. du ar ju trots allt den mest beresta man jag kanner. vi ska resa med tåg till Hoi An i morgon. ar det ett bra val tycker du? vad skulle kunna bli nasta resmal? osv. jag ar tacksam for tips och forslag. jag ar aven intresserad av vilket jur det var du at.

detta ar en fin stad. det ar rent, behagligt och modernt. i Ho Chi Minh City har man livs levande "gröna gubbar" vid övergangsstallen. dom kommer och hjalper folk over gatan eftersom trafiken i city kan vara ganska pataglig. mycket battre an att forlita sig pa de grona och roda trafikljusgubbarna som vi ar vana vid.

i dag har vi varit och tittat pa vietnamkrigsmuseet. det var intressant. mycket fina och fruktansvarda bilder. det ar konstigt att manniskor klarar av att vara sa overjavliga mot varandra. vietnamkriget var ett riktigt fulkrig.

i morgon aker vi som sagt norr ut. till Hoi An. vi var pa tagstationen och kopte tagbiljetter igar. vi visste inte att turister fick betala 3ggr sa mycket som vietnameser. lite overdrivet enligt mig. nasta gang ska vi fa en vietnames till att kopa ut biljetter at oss.

nu ska vi hitta pa nagot annat.

tack for idag/ emanuel
master of ceremony
montecarlos carlström

Inläggav Bossk 29 mar 2007, 19:24

Jävligt rasistiskt det där med att ha olika pris för olika folk, även om man betänker att ni endå har råd.

Tråkigt att höra att vietnamkriget var så hemskt, själv är jag mer förtjust i boerkriget. Det skall tydligen ha varit rätt orättvist eftersom Britterna vandrade in i afrika med gevär medans lokalbefolkningen endast hade spjut och sånt. Jag är inte helt hundra men jag tror det var så det var.
Skut mig om jag har fel.
Användarvisningsbild
Bossk

Inläggav bobby 29 mar 2007, 19:40

Det billigaste sättet att ta sig runt där är ju med buss. Det ska däremot vara mycket farligt o, som nästan allting, farligast på natten. Vi åkte nästan bara nattbuss o det va galet. Dom kör fort och tutar mycket. Nästan skönt när det blev helt mörkt för då såg man inte om man va nära att åka ut för något stup någonstans som vi säkert va.
Tåg har ja hört talas om att det ska vara bättre.
Hoi An är en trevlig stad med många skräddare. Den är mycket gammal och jag va där på tok för kort tid. Stanna där o njut så länge ni orkar. Stranden där ska tydligen vara lite småmysig og. Sy upp massa festliga kläder och skor för det är inte dyrt alls. Nha Trang har ni redan passerat när ni kommer till Hoi An, där finns det annars en glad och småkorpulent fransman som serverar mycket god mat. Vi lärde han att göra en riktig banana split.

Jag avvek nästan ifrån Vietnam lite högre upp än Hoi An. Åkte in i Laos via bergen. Oxå en galen och mycket lång bussresa. 18 timmar sittandes på golvet i en gammal gammal buss. Några av våra resekamrater fortsatte upp till norr och njöt av det fina och märkliga berg/skärgårdsprylar som ligger uppe vid Hanoi. Halong Beach/Bay kan det heta. Detta ska tydligen vara mycket vackert.

Djuret va en kombo av allt det bästa. Det va grillat, det va vilt, det va fyllt med ost och vitlök. Det va en "Cervidae" eller hjort som vi kallar dom. Den hade säkert levt ett lyckligt liv för den smakade mycket bra.

Vad ni än gör så undvik staden/byn Hong Ling. Där bor satan, lucifer, hin håle och all skit som ni vill undvika.

Hoppas det va till någon hjälp. Ni ska ha tack
bobby

Inläggav montecarlos carlström 01 apr 2007, 13:11

tack o hej robert.

vi trivs i Hoi An. det ar precis som du sager lite småmysigt har och var. skraddare fins det gott om, ca 80%. alla vill sy klader at alla i stort sett. det ar fruktansvart mycket turister i vietnam. nastan som i thailand.

du sager att bussturerna kan vara läskiga i vietnam... jag vill inte pa nagot vis verka tuff och speciellt berest (eftersom jag inte ar det), men... i indien... dar kor dom buss sa att det ryker. skikkelig, och tutar. jag har akt i bussar dar tutan slas pa i samband med tändningen. den tutar konstant och slutar inte foran bussen slas av. i indien chickenracear man med allt som ror sig. det ar zigzaging pa vagbanan hela tiden. darfor anser jag att jag redan har varit med om det varsta och kan darfor luta mig tillbaks och njuta av bussresorna i vietnam.

nu blev jag givetvis oxa nyfiken pa staden dar du havdar att "ljusbringaren" och sjalvaste djavulen bor. kan du forklara dig?

igar var vi ute och cyklade. det var trefligt. vi tog aven en battur med 2 gamla tanter. vi fotograferade en fiskegubbe pa bestallning och givetvis mot betalning. i vietnam vill folk tillochmed ha betalt for att svara pa tilltal.

i dag hyrde vi ett 2 hjuligt motorfordon. det var av fabrikatet honda. jag tyckte att det var lite krangligt att kora till en borjan. det var nagon slags semiautomatik som jag aldrig har anvant forut. det fans ingen kopling och det var lite trogt att vaxla. efter ett tag gick det bra. vi akte till stranden och slappade i nagra timmar.

i morgon ska vi ut till en ö som jag tror heter Cham Island. vi har tankt oss att snorkla. vi har aven bokat en bussbiljett till Hanoi i overmorgon. det tar 16 timmar men jag tror att bussen ar bekvam.

tack for idag/ emanuel
master of ceremony
montecarlos carlström

Inläggav montecarlos carlström 08 apr 2007, 17:18

hej.

nu har vi varit pa bade Cham Island och i Ha Long Bay 2 ggr... första och sista.

vi reste ut fran Hoi An pa morgonen i hopp om att fa snorkla bland koraller osv. ha det gott pa denna Cham Island och njuta. det hela var en riktig sightseeingrunda. det fans inga koraller, vattnet var kallt osv. men... vi fick anda en upplevelse som heter duga... vi traffade sjalvaste Jens "James" Föiens morbror. han var pa ön med kona si och nagon bekant familj. det var mycket trefligt. han halsade sa gott.

sedan tog vi bussen till Hanoi. 17 timmar. det var det vart. Hanoi ar bra mycket trevligare an det andra vi har sett i sydostasien. det ar skitigt och gött. mycket folk och ganska god stamning. lite val mycket turister saklart. men i stort valdigt trefligt. vi har bla. besokt Hanois svar pa "Chor Bazaar" (tjuvmarknad). det var kul, mest elektronik, mopeddelar, maskindelar och bildelar. vi kopte ingenting.

vi har dessutom varit ute och "slanat runt" i varldsberomda Ha Long Bay i 2 dagar. det ar en skargard som blivit nationalparkklassad. den ligger nagra mil harifran, ca 3 timmar med buss. dar akte vi husbat tillsammans med 20 andra glada turistslan. Ha Long Bay var vackert i sig. hoga bergsklippor som sticker ratt upp ur havet. det paminde mycket om Faeroarna. det otrevliga var att det var helt sinnessjukt mycket turistbatar pa havet. jag forstar inte vart alla kom ifran eller hur dom fick plats. jag skulle (utan att skammas) kunna pasta att det var fler vasterlandska turister i Ha Long Bay an det bor manniskor pa faeroarna. dvs drygt 45 000. ojojoj. vi njot iaf sa gott vi kunde. vi fick kolla pa nagon pinsamt utsmyckad grotta osv. det var fint. ganska vart pengarna.

har ar min topplista over resans hojdpunkter hittills:

1. besoket pa "Chor Bazaar i Mumbai". en helt fantastisk tjuvmarknad.
2. arets besok pa min favoritrestaurang "Marvalli Tiffin Rooms" i Bangalore. riktig grisfrossa pa kort tid.
3.besoket i guldstaden Haveri. en underbar indisk smastad dar jag at arets godaste Masala Dosa.
4. besoket pa "Bako national park". underbara jur och mycket fint sallskap av magnus och hans.
5. motet med Jens Föiens morbror.

pa tisdag drar vi till bangkok for tredje gangen pa kort tid.

tack for idag/ emanuel
master of ceremony
montecarlos carlström

Inläggav montecarlos carlström 12 apr 2007, 17:01

hej.

jaha... da var man till baka pa Kenneth Lane/Egmore/Chennai//Madras/Tamil Nadu i Indien. det kanns mycket bra.

vi stannade i Bangkok en natt. vi foljde strommen och gav oss ut for att dricka pilsner pa kvallen. det var trefligt men dyrt. vi var pa rock-konsert med ett thaiband. sedan flog vi nasta eftermiddag. vi hade darefter en natt pa flygplatsen utanfor Colombo pa Sri Lanka. vi sov pa varsin bänk. sedan flog vi till Chennai international airport. den ackligaste flygplatsen jag har varit pa. riktigt skabbig. bangkoks nya flygplats ar daremot den finaste jag har besokt. en riktig hojdarterminal. jaja. nog om detta.

i dag har vi sovit och ätit. vi at parotha till frukost och masala dosa till lunch. nu till kvallsmat blir det nog en thali kan jag tro.

tack for idag/ emanuel
master of ceremony
montecarlos carlström

Inläggav montecarlos carlström 20 apr 2007, 18:13

hej dagboken.

vi fattade ett snabbt beslut. vi lamnade chennai och indiens fastland med det samma. det var marietherese som fragade mig om vi inte skulle dra till andaman och nicobar en tur. jag sa att vi skulle det och sedan kopte vi en billig biljett och stack dagen darpa.

vi befinner oss nu i Port Blair som ar huvudstad i den indiska staten Andaman and Nicobar Islands.

vi kom med flyget till Port Blair den 14 april. vi hade for avsikt att ta baten vidare till Havelock Island sa vi akte direkt ifran flygfaltet till hamnen for att kopa biljett. det var varmt som stryk. marietherese vantade pa bryggan medans jag fajtades med dom mustashpryda indierna vid biljettluckan. det gick bra for mig. jag fick aven kopa ut biljett at ett par irlandare, eftersom jag ar mycket bra pa att trangas i köer. efter nagra timmar lamnade vi kajen med et mindre skepp.

pa baten stiftade vi bekantskap med en mörkhyad förtiåring vid namn Simon. han var ifran uganda eller nagot. han hade bott i bade London och Malmö mycket lange, sa spraket var inga problem. han pratade flytande Londonengelska. han var dessutom mycket trevlig och tycke uppstod.

vi bildade ett litet felleskap pa skeppet till Havelock. det bestod/bestar av:

1. Mig
2. Marie-Therese
3. Brian (en av dom homosexuella irlandarna som jag kopte biljett at)
4. Colm (den andre irlandaren som jag kopte biljett at)
5. Simon
ett mycket mycket celebert felleskap.

Simon hade enligt han sjalv besokt Havelock forra aret och pastod sig darfor kanna en man som hade bambukojor till uthyrning. han tog oss till en man som hette Dabu. Dabu fixade varsin koja at grabbarna medan jag och marietherese fick aran att hyra hans brorsas bamburum eftersom denne var i Calcutta pa fastlandet. mycket bra. vi upptackte snart att vi hade en del husdjur. tex Xantal spindlar, en mycket galant jesusödla, drivor med geccoödlor och en husmus. jesusödlan satt mestadels och sov pa en el-ledning under dagen. pa natten jagade den insekter tillsammans med geccosarna. husmusen bara sprang omkring. marietherese tog den pa bar garning nar den satt och at menthos i sangen i gar. ganska kul syn kan man tro. den hade bitit perfekt runda snitt runt menthosrullen. jaja. nog om detta.

pa kvallen den fjortonde tog vi oss en ordentlig spritfylla med det nya ganget. det var trefligt. vi drack rom och tjafsade. den femtonde var vi lite trotta och orkade inte med nagra direkta aventyr.

den sextonde daremot, pa min fodelsedag, bestamde vi oss for att dra till den beromda Elephant Beach for att snorkla. vi var darfor tvugna att skaffa fram utstyr till detta. efter att ha irrat runt i en timma kom vi till en man och en kvinna vid en mindre vag. dom hyrde ut bade fenor, masker och snorklar. mycket bra. jag fick 500 rupees av marietherese i fodelsedagspresent sa jag betalade med en del av dessa. sedan borjade vi varan vandring mot stranden. det var varmt och fuktigt. monsunen hanger i luften hela tiden. vi hittade vagen efter en stund. promenaden borjade pa en platau och en kulle for att fortsatta genom riktig Bakodjungel och sedan avslutas med ett sunkigt mangrovetrask som overgar till strand.
vi kom fram efter mycket om och men. en ganska lang och het promenad tog oss till en fantastisk strand. en spökstrand det ar svart att forklara hur det sag ut, men vackert var det. vi var bitvis helt ensamna (forutom alla jur). vi snorklade och sag fantastiska fiskar. bla 2 mycket giftiga och lackra lejonfiskar. vi gottade oss och njöt. en perfekt fodelsedag.

dagen efter fick vi tag pa ett fordon som vi ville hyra; en bajaj scooter fran slutet av 70-talet. en helt gudomlig moped. 4 vaxlad med handvaxel. jag var tvungen att lamna den ifran mig idag med tarar i ogonen. mopeden har iaf tagit oss runt till olika delar av Havelock de senaste dagarna. vi har tex besokt "asiens vackraste strand 2006". beach nr7. den var verkligen fin. vit pulversand, klippor och 30meter hoga mahognytrad ist for fjantiga kokospalmer. valdigt sevart och relativt orört.

nu har vi iaf akt tillbax till Port Blair for att forsoka skaffa en hemresa innan det blir for sent. vi ska invanta Simon,Brian,Colm och Dabu. dom kommer pa sondag och vi ska tillsammans aka till Little Andaman Island. det ska bli intressant. det sags att det ar annu vackrare.

det ar minimalt med turister pa Andaman och Nicobar. det ar skont. jag ar mycket glad over att vi kom hit i ar. nasta ar ska dom namligen borja kora turism a'la Thailand har pa allvar i form av charter i fran bangkok. jag blev rent utav ledsen nar jag horde det. da kommer allt att vara forstort inom kort iaf.

bortsett i fran det sa skulle jag vilja stanna pa Andaman och Nicobar for alltid.

egentligen sa har jag extremt mycket att beratta men jag har inte tid.

tack for idag/ er emanuel
master of ceremony
montecarlos carlström

Inläggav bobby 22 apr 2007, 11:42

ett stort grattis tillönskas något försenat på din bemärkelsedag käre vän!
här hemma är nog nästan allt som när ni åkte. snart är det ju dock midsommar med hafverifestival (hoppas jag iallafall) samt även arvikafestivalen + arvikafestivalen deluxe (hos daniel & i-lo).
nu ska ja snorkla i mitt badkar. väl mött en annan dag. du ska ha tack.
bobby

Inläggav Bossk 23 apr 2007, 12:44

Grattis!
Mycket trefligt att ni blev vänner med en neger, själv har jag försökt skaffa mig en sådan vän, dock utan framgång.
Jag kan tro att det känns träligt att snart behöva åka tillbaka till norden.
En liten tröst kan vara att det håller på att bli varmt och grönt här. En svensk/norsk sommar har sin charm den med så misströsta ej.
Senast redigerad av Bossk 23 apr 2007, 19:03, redigerad totalt 1 gång.
Användarvisningsbild
Bossk

Inläggav Danimal 23 apr 2007, 17:50

grattis i efterskott emancipator!
JAG ÄR LIVETS BRÖD
Danimal

Inläggav montecarlos carlström 27 apr 2007, 12:10

hej

jag kan forsakra er om att varken asiens vackraste strand eller de fargstarka korallreven slar den svenska sommarens skonheter (enligt mig). den svenska vastkusten ar nog fortfarande bland det finaste man kan uppleva pa var jord. det tror iaf jag.

monsunen ar kommen. vi har campat pa Little Andaman Island i nagra dagar. det har varit trefligt och spannande. Little Andaman ar en av dom sydligaste oarna i ogruppen Andaman Islands. soder Andaman Islands ligger Nicobar Islands och strax soder om Nicobar Islands var epicentret till jordskalvet som utloste den fruktansvarda tsunamin ar 2004. Little Andaman ar en av dom öar som anses blivit varst drabbad av katastrofen. tsunamin tog livet av nastan hela befolkningen och lade alla byar och hamnar i ruiner. vagerna som slog in over de sodra stranderna var over 15 meter hoga. fruktansvart. det tar givetvis tid att bygga upp allt igen, har man forklarat for oss. men man ar pa god vag.

vi tog iaf ett skepp till Little Andaman pa morgonen for ca 5 dagar sedan. det var en mycket obehaglig batresa. varmt som stryk och mycket fuktigt. efter 8 timmar kom vi fram till en ganska nybyggd pir. man kunde se resterna av den gamla ligga utspridda runt omkring i havet och pa land. vi tog oss sedan in till By nr:1 lr Hut Bay. vi tog in pa det enda guesthouset som fans pa on. jag och marietherese fick ett eget rum medans Colm, Brian, Simon, Dabu och hans compis Sahil delade pa ett annat. vi tittade omkring lite i Hut Bay. det var ganska mycket spökstad över bygden. gamla cementblock ifran gamla hus lag uppkastade pa marken osv. senare tog felleskapet quella. dag nummer tva akte vi till en strand som heter Butler Bay. vi solade och badade och bestamde oss for att campa dar resten av tiden. det var mycket vackert. ingenting forutom trad, sand och vatten. tsunamin tog resten. Dabu och Sahil funderar pa att kopa en bit land pa Butler Bay och bygga ett Guesthouse. det var egentligen det vi var dar for att titta pa. naval.

Simon och Dabu tog pa sig att sy hangmattor till alla. jag tog pa mig att fixa middagen osv. alla fick varsin syssla utom Colm som ar en mycket lat person. vi hamtade allt och fixade allt och sedan var det tropisk camping for hela slanten. det var mycket svart att laga mat at 9 personer utan ett kök. det enda vi hade var en fotogenspis (som vi lanade av ett par spanjorer som oxa campade dar), en oppen eld och lite kastruller. jag lagade potatismos, chicken tikka, tomatsallad och sas pa den lokala honungen. det blev gott tyckte dom. den andra dagen blev det Brians special kebab till middag och den tredje blev det min och mariethereses special aloo sambar med sötlimpa.

vi campade iaf dar i tre dagar. vi gjorde inte mycket for varlden. det var skont. mycket fint att kunna sova mitt i naturen sadar. vi hade tur med vadret oxa. inte en droppe regn foran dom sista timmarna. vi badade, drack rom och lag i vara nya hangmattor. kort och gott.

vi hade aven tankt att besoka en stam som kallas Ongee. vi skippade det eftersom dom kan bli jävlit arga for främmat.

nu ar vi iaf tillbaka i Port Blair. felleskapet har splittrats. Colm och Brian har dragit till Calcutta sa det ar bara vi, Simon, Dabu och Sahil kvar. vi aker tillbaka till Havelock i morgon och stannar dar i ca 9 dagar till.

Ingen far tillstand till att besoka Nicobar Islands. inte ens indier. aker man dit iaf sa dör man. infödigarna pa vissa oar av Nicobar ar valdigt valdsamma och dom anvander sig fortfarande av pil och båge som huvudvapen. nar en hjalpgrupp skulle aka dit och kolla till dom efter tsunamin sa forsokte dom att ta livet av allihop. dom fick springa for livet och bara sticka darifran sa fort dom kunde. dom skot pilar efter dom och kastade spjut. hjalpgruppen skrev sedan i raporten att infodingarna verkar ha det okej trots allt.

man vet ganska lite om de olika stammarna pa Nicobar Islands. manga stammar verkar krympa och en del har dott ut totalt. dom storsta infodingstammarna ar iaf the Shompens, the Sentenelese tribe och the Jarawas. alla ar tydligen inte lika valdsamma. vi sag en del manniskor i fran Car Nicobar pa baten till Little Andaman. dom sag mycket konstiga ut. som en blandning mellan mongoler och filipinier med en dash downs syndrom i ansiktet. kortvuxna och ihoptryckta. relativt söta faktiskt.

i morgon drar vi iaf tillbax till Havelock for att stanna i ytterligare 9 dagar. vi ska hjalpa Dabu att renovera lite.

tack for fodelsedagshalsningarna och tack for idag /emanuel
master of ceremony
montecarlos carlström

FöregåendeNästa

Återgå till Gäster, Prospects och Medlemmar